Amos Rex: Twisted Visions -sarja tuo valkokankaalle kummia tapauksia ja elokuvallisia muodonmuutoksia

23.01.2019 - 08:49
Share: Share on FacebookShare on Twitter

Amos Rexin Magritte-näyttelystä alkuinnoituksensa saanut elokuvasarja Twisted Visions tuo valkokankaalle kummia tapauksia ja elokuvallisia muodonmuutoksia. Samalla se tutkii, miltä viime vuosikymmenten elokuvan surrealismi voisi näyttää.

Surrealismin johtohahmo André Bréton kuoli 1966; taidemaalari René Magritte 1967. Luis Buñuel ja Salvador Dali elivät 1980-luvuille. Surrealismia ohjelmallisena taidesuuntauksena yritettiin julistaa kuolleeksi Le Monde -sanomalehdessä 1969, mutta turhaan. Todellisuuden tuolle puolen nyrjähtäminen ei rajoitu vain 1920–1970-lukujen taiteeseen.

Surrealismi yleensä ja Magritten teokset erityisesti luottavat vahvojen, hätkähdyttävien kuvien voimaan. Twisted Visions -sarjan elokuvissa kuvat muuntuvat uusiksi, hahmot ja tilanteet toisiksi. Nykyisyyden, historian ja tulevaisuuden, toden ja ei-toden väliin nivoutuu useita, joskus katsojan eksyttämään pyrkiviä kerroksia. Siinä mielessä ei olla kaukana Buñuelin Porvariston hillityn charmin (1972) tai Tämän intohimon hämärän kohteen (1977) kuurupiilomaisista rakenteista. Bio Rexissä nähtävään valikoimaan sisältyvät David Cronenbergin, Sally Potterin, Olivier Assayasin ja Leos Caraxin teokset kommentoivat paitsi kulttuuria ja yhteiskuntaa, myös elokuvaa itseään. Niissä ei säästellä käänteitä, mutkia, vikurointia eikä vääntöä.

Buñuelin kuolema ajoittuu samaan vuoteen kuin sarjan avaavan kanadalaisohjaaja David Cronenbergin Videodromen (1983) ensi-ilta. Ruumiillista kauhua ja dystooppista mediakritiikkiä yhdistävä teos viestii pintatasolla väkivaltaviihteen ja muun sensaatiosyötteen vaaroista, mutta nykyhetkessä pahaenteiseltä näyttää, miten Cronenberg kuvaa koneen ja ihmiskehon sulautumista hallusinaatiossa yhdeksi sykkiväksi lihaksi.

Sally Potterin Orlando (1992) ei pohjaa suoraan surrealismiin, vaan modernistikirjailija Virginia Woolfin samannimiseen romaaniin (1928) – joka toki on surrealistien aikalainen. Vuosisatojen halki etenevästä tarinasta ei silti puutu hiottua visuaalisuutta ja kummia käänteitä. Kuningatar Elisabeth I vannottaa nuorta aatelisherra Orlandoa pysymään nuorena, ja tämä on nuoruudessaan epäluonnollisen sitkeä. Sen sijaan sukupuoli ei ole kankeaa ja pysyväistä; niinpä Orlando (nuori Tilda Swinton läpimurtoroolissaan) taittaa puolet matkastaan naisena.

Kevätsarjan kaksi viimeistä elokuvaa ovat ranskalaisia ja liikkuvat elokuvan maailmassa. Olivier Assayasin Irma Vep (1996) on kunnianosoitus Louis Feuilladen rikoselokuvasarjalle Les Vampires (1915–1916) ja eritoten sen pääosassa valloittaneelle ”surrealistien muusalle” Musidoralle. Elokuvan sisällä tehtävä uusintaversio vain ei ota sujuakseen, lähinnä ohjaaja René Vidalin (Jean-Pierre Léaud) omien ongelmien vuoksi. Maggie Cheungin näyttelemä Maggie Cheung tekee parhaansa.

Leos Caraxin moniulotteisessa teoksessa Holy Motors (2012) ei enää juuri muuta olekaan kuin näyttelijän (Caraxin luottonimi Denis Lavant) suoritus – mutta erikoisia suorituksia mahtuu seuraamamme näyttelijän päivään sitäkin enemmän. Jäämme jäljittämään pohjimmiltaan samaa kysymystä kuin tunnelmaltaan sinänsä erilaisessa Videodromessa: missä kulkee esitetyn ja todellisen raja?

Sarjan on kuratoinut kertomuksentutkija ja elokuvakirjoittaja Tytti Rantanen yhdessä Eleonoora Rinnekankaan kanssa.

More:

Korjaamo Kino Bio Rex

Mannerheimintie 22-24 00100 Helsinki Tel. +358 40 334 56 17 (NB! Only in use when the theatre is open.)

Mon-Thu closed

Fri 17:00-20:00

Sat-Sun 13:00-20:00

Ticket Office opens one hour before the first screening and closes when the last screening starts.

Korjaamo Kino Töölö

Töölönkatu 51 b 00250 Helsinki Tel. 0400 824 229

Mon-Fri 9:00-20:00

Sat-Sun 11:00-20:00

Ticket Office closes when the last screening starts.

Contact details

kino@korjaamo.fi +358 40 082 4229

Korjaamo Privacy Policy (in Finnish)

Töölö Urban register description (in Finnish)

Got feedback? Let us know!Contact us

Subscribe to our newsletter!

Töölö Urban Family unites the people that enjoy culture and urban life. When subscribing to our newsletter you will first receive a welcome letter, that introduces our whole family. You can also tell about your interests and subscribe to the newsletters of other Töölö Urban brands. By clicking the subscribe you consent to allow Töölö Urban to store and process the information provided and to send you the content requested. You may unsubscribe from these communications at anytime. Check our privacy policy for more information.