Ohjaaja Jonathan Schöringin Leipzigin festivaaleilla palkitussa dokumenttielokuvassa näytetään hyvin yksityiskohtaisesti yli sadan hengen pelastaminen vuotavasta kumiveneestä välimerellä. Ohjaajan lisäksi kuvaajana on Johannes Filous. Elokuvassa on pyritty mahdollisimman pitkälle vietyyn viileään objektiivisuuteen, joka on elokuvakerronnassa hyvin harvinaista. Tämä on toteutettu niin, että koko puolitoistatuntinen pelastusoperaatio näytetään hetki hetkeltä ilman sekunninkaan leikkaamista, eikä elokuvassa ole päähenkilöä. Elokuvan omaleimainen kuvailmaisu on luotu niin, että koko pelastusoperaation ajan kuva-ala on jaettu kuuteen osaan. Jokaisessa osassa näkyy eri kameroiden kuva. Kolme kameroista on liikkumattomia, kiinnitetty laivan tai veneen rakenteisiin. Yksi on pelastajan kypäräkamera. Vain kaksi kuvista on kuvaajien käsissä, joilla voidaan reagoida tilanteisiin. Mutta nämäkin kamerat pyrkivät neutraaliin ”turvakameramaisuuteen” kuvatessaan turvattomia ihmisiä keskellä pelastusoperaatiota ja katsojina seuraamme ihmisten pelastamista kuin vartija valvomonsa ruutua. Mutta ei etäisyys jätä kylmäksi vaan antaa tilaa ajatella.
Marita Hällfors
RFF: One Hundred Four
RFF: One Hundred Four
Genre
Dokumentti
Kesto
1h 30min
Genre
Dokumentti
Kesto
1h 30min
Ohjaaja Jonathan Schöringin Leipzigin festivaaleilla palkitussa dokumenttielokuvassa näytetään hyvin yksityiskohtaisesti yli sadan hengen pelastaminen vuotavasta kumiveneestä välimerellä. Ohjaajan lisäksi kuvaajana on Johannes Filous. Elokuvassa on pyritty mahdollisimman pitkälle vietyyn viileään objektiivisuuteen, joka on elokuvakerronnassa hyvin harvinaista. Tämä on toteutettu niin, että koko puolitoistatuntinen pelastusoperaatio näytetään hetki hetkeltä ilman sekunninkaan leikkaamista, eikä elokuvassa ole päähenkilöä. Elokuvan omaleimainen kuvailmaisu on luotu niin, että koko pelastusoperaation ajan kuva-ala on jaettu kuuteen osaan. Jokaisessa osassa näkyy eri kameroiden kuva. Kolme kameroista on liikkumattomia, kiinnitetty laivan tai veneen rakenteisiin. Yksi on pelastajan kypäräkamera. Vain kaksi kuvista on kuvaajien käsissä, joilla voidaan reagoida tilanteisiin. Mutta nämäkin kamerat pyrkivät neutraaliin ”turvakameramaisuuteen” kuvatessaan turvattomia ihmisiä keskellä pelastusoperaatiota ja katsojina seuraamme ihmisten pelastamista kuin vartija valvomonsa ruutua. Mutta ei etäisyys jätä kylmäksi vaan antaa tilaa ajatella.
Marita Hällfors
Marita Hällfors
Elokuvan tiedot
Ikäraja
Ei tiedossa
Tuotantovuosi
2023
Global distributor
(Not Determined)
Elokuvan levittäjä
(Not Determined)
Elokuvateattereissa
9.11.2023