Ranskalaisen pikkukaupungin Paimpontin arki järkkyy, kun sinne saapuu perheellinen pakolaisia. Kyläyhteisö odottaa ukrainalaisia, mutta tulijat ovatkin syyrialaisia. “Kaikki haluavat ukrainalaisia, heistä on nyt pulaa”, selittää kaupunginjohtaja (Jean-Charles Clichet) tilannetta. Tästä voi arvata jo elokuvan tyylilajin - Julie Delpyn ohjaamassa elokuvassa ennakkoluuloja käsitellään komedian keinoin. Vaikka Delpy on tunnettu enemmän näyttelijänä (Before-trilogia, Kolme väriä - valkoinen), on Meet The Barbarians ohjaajanakin jo hänen kahdeksas pitkä elokuvansa. Kuten monissa elokuvissaan, tässäkin hän esittää myös yhtä pääosista, holhoavaa opettajaa nimeltä Joëlle, joka on valmis puolustamaan kiihkeästi pakolaisten oikeuksia. Syyrialaista Fayadin perhettä ei toivoteta nimittäin yhtä tervetulleeksi kuin ukrainalaisia kohtalontovereitaan. Yksi elokuvan esittämistä kysymyksistä onkin, miksi kohtelemme arabipakolaisia eri tavalla kuin ukrainalaisia.
Toronton elokuvajuhlilla syyskuussa ensi-iltansa saanut elokuva tarkastelee ranskalaisen yhteiskunnan ongelmia ja rasismia, jotka Marie Le Pen ja Kansallinen liittouma on tuonut varjoista kirkkaaseen päivänvaloon. Elokuvan satiiri yltyy tarinan edetessä yhä kovemmille kierroksille. Mieleenpainuva on esimerkiksi kohtaus, jossa Fayadin perheen pitää vakuuttaa kaupunkilaiset videoesityksen avulla siitä, että he todella ovat traumatisoituneita.
Vakavasta pohjavireestä huolimatta Refugee Film Festivalin päätöselokuvan huumori antaa toivoa ja takaa hymyn kotimatkalle.
-Mete Sasioglu
Ranskalaisen pikkukaupungin Paimpontin arki järkkyy, kun sinne saapuu perheellinen pakolaisia. Kyläyhteisö odottaa ukrainalaisia, mutta tulijat ovatkin syyrialaisia. “Kaikki haluavat ukrainalaisia, heistä on nyt pulaa”, selittää kaupunginjohtaja (Jean-Charles Clichet) tilannetta. Tästä voi arvata jo elokuvan tyylilajin - Julie Delpyn ohjaamassa elokuvassa ennakkoluuloja käsitellään komedian keinoin. Vaikka Delpy on tunnettu enemmän näyttelijänä (Before-trilogia, Kolme väriä - valkoinen), on Meet The Barbarians ohjaajanakin jo hänen kahdeksas pitkä elokuvansa. Kuten monissa elokuvissaan, tässäkin hän esittää myös yhtä pääosista, holhoavaa opettajaa nimeltä Joëlle, joka on valmis puolustamaan kiihkeästi pakolaisten oikeuksia. Syyrialaista Fayadin perhettä ei toivoteta nimittäin yhtä tervetulleeksi kuin ukrainalaisia kohtalontovereitaan. Yksi elokuvan esittämistä kysymyksistä onkin, miksi kohtelemme arabipakolaisia eri tavalla kuin ukrainalaisia.
Toronton elokuvajuhlilla syyskuussa ensi-iltansa saanut elokuva tarkastelee ranskalaisen yhteiskunnan ongelmia ja rasismia, jotka Marie Le Pen ja Kansallinen liittouma on tuonut varjoista kirkkaaseen päivänvaloon. Elokuvan satiiri yltyy tarinan edetessä yhä kovemmille kierroksille. Mieleenpainuva on esimerkiksi kohtaus, jossa Fayadin perheen pitää vakuuttaa kaupunkilaiset videoesityksen avulla siitä, että he todella ovat traumatisoituneita.
Vakavasta pohjavireestä huolimatta Refugee Film Festivalin päätöselokuvan huumori antaa toivoa ja takaa hymyn kotimatkalle.
-Mete Sasioglu
Toronton elokuvajuhlilla syyskuussa ensi-iltansa saanut elokuva tarkastelee ranskalaisen yhteiskunnan ongelmia ja rasismia, jotka Marie Le Pen ja Kansallinen liittouma on tuonut varjoista kirkkaaseen päivänvaloon. Elokuvan satiiri yltyy tarinan edetessä yhä kovemmille kierroksille. Mieleenpainuva on esimerkiksi kohtaus, jossa Fayadin perheen pitää vakuuttaa kaupunkilaiset videoesityksen avulla siitä, että he todella ovat traumatisoituneita.
Vakavasta pohjavireestä huolimatta Refugee Film Festivalin päätöselokuvan huumori antaa toivoa ja takaa hymyn kotimatkalle.
-Mete Sasioglu
Elokuvan tiedot
Ikäraja
Ei tiedossa
Tuotantovuosi
2024
Global distributor
(Not Determined)
Elokuvan levittäjä
(Not Determined)
Elokuvateattereissa
16.11.2024